De Limburgse bedrijven met exportpotentieel moet men sensibiliseren en overtuigen internationale markten aan te boren. Door de toenemende globalisering is internationalisatie voor veel bedrijven een must om te groeien en op lange termijn zelfs een voorwaarde om te kunnen overleven. Elk bedrijf zou zich regelmatig de strategisch vraag moeten stellen: 'is internationalisatie nodig voor mijn bedrijf?'. Men heeft met andere woorden een 360°-perspectief nodig om te kunnen slagen in export en internationaal ondernemen.
Hiertoe is het belangrijk dat bedrijven zich niet alleen bewust zijn van de mogelijkheden die internationalisatie biedt, maar ook van waar hun eigen USP ligt en hoe ze dit kunnen optimaliseren. Hiertoe is een doordachte aanpak en analyse vanuit de ondernemer zelf nodig. Belangrijk is de combinatie van innovatieve marketing met een uniek product, en het correct vertalen van de marketingmix voor het gekozen segment en markt.
Daarom beoogt VOKA de volgende doelstellingen:
1) Sensibilisering en informeren van de Limburgse bedrijven d.m.v.:
- inhoudelijke netwerkevenementen
- de uitreiking van de Limburgse exportprijs
- gerichte bedrijfsbezoeken;
2) Collectieve sessies voor Limburgse bedrijven met exportpotentieel via:
- tweedaagse workshops exportstrategie, exportmarketing/ markt-/landenkeuze
- collectieve sessies rond bepaalde belangrijke sectoren en/of regio's;
3) Het opzetten van een internationale community waarin VOKA, alsook bedrijven kennis, een netwerk en ervaring kunnen delen met elkaar rond internationaal ondernemen en export;
Dit project rendeert op lange termijn doordat het netwerk dat gecreëerd wordt, de kennis en ervaring die wordt overgedragen en de tools die daarbij worden aangereikt, blijvend kunnen worden gebruikt.
VOKA - Kamer van Koophandel Limburg
01-04-2016 tot 30-06-2019
internationalisering, ondernemerschap
Versterken van het concurrentievermogen van kmo’s
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact