Covid-19 heeft echter gezorgd voor een disruptieve opschudding van de toeristische markt. Met dit project wil de provincie Limburg het toeristisch ondernemerschap versterken en professionaliseren en hierdoor bedrijfsgroei en sectorale groei stimuleren. Innovatieve businessmodellen op maat van de toeristische ondernemingen zijn het instrument om de toeristische ondernemers te begeleiden in de transitie van de toeristische markt. Door tijdig in te zetten op een veranderende toeristische markt wordt ook ingezet op het versterken van de wendbaarheid en flexibiliteit van de onderneming. Hierdoor wordt de onderneming robuuster en meer crisisbestendig. Op die manier werkt het project ook pro-actief als preventie voor stopzettingen en faillissementen.
De provincie Limburg ontwikkelt deze trajecten, aansluitend op de specifieke identiteit van de Limburgse toeristische markt, i.c. het fietstoerisme. Er liggen nog belangrijke kansen omdat het succes van het fietsroutenetwerk en de belevingsprojecten zich nog onvoldoende doorvertalen in economische impact. Hiervoor wordt het luik Bike4NewBusiness ontwikkeld.
Een ander segment van de toeristische markt is het zorgtoerisme. In dit luik van het project wordt een antwoord geformuleerd op de vraag hoe Limburg kan uitgroeien tot een regio met duurzaam, kwaliteitsvol en toegankelijk toerisme voor specifieke doelgroepen. De uitbouw van de onderneming op het vlak van zorgtoerisme vereist meer competenties en expertise dan de eigen bedrijfsvoering. Zorgtoerisme omvat de betrokkenheid van verschillende stakeholders, elk met hun expertise. Hiervoor wordt een business model canvas in het luik Care&Holiday ontwikkeld.
Provincie Limburg
01-06-2021 tot 30-09-2023
kmo ondersteuning, toerisme
Versterken van het concurrentievermogen van kmo’s
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact