De Oude Dokken zijn in volle transformatie. De komende jaren verrijzen er circa 1.500 nieuwe woningen, met de nodige publieke voorzieningen, & een uitgebreid netwerk van (al dan niet vergroende) publieke ruimte. De verschillende parken, pleinen, voorzieningen & woningen worden verbonden door een ruim 4km lange, nagenoeg volledig verkeersvrije, promenade. De uitgelezen plek om te flaneren, te fietsen, skeeleren, een terrasje te doen …
Doel is om het rijke maritieme verleden te laten voortleven in de nieuwe woonwijk. De nog aanwezige sporen, aanmeerpalen, kasseien,... zorgvuldig te integreren in de vernieuwde kaaipromenade. Op strategische plaatsen komen er exta maritieme elementen. Hierbij springen de historische havenkranen als landmarks in de Gentse skyline het meest in het oog. Prikkelen ze bezoekers aan de binnenstad om ook de Oude Dokken te ontdekken. Daarnaast fungeren ze als belevingsplekken. Zo worden 2 oude havenkranen uitgerust worden met een uitkijkplatform over de Oude Dokken (zie EFRO project 1202).
Na de heraanleg van de Schipperskaai (oostkant Handelsdok, opgeleverd in 2016), is de Handelsdokkaai de volgende logische schakel in deze kaaipromenade. Via de bestaande Bataviabrug & de geplande Matadibrug (zie projectvoorstel in opmaak 1187) wordt de Handelsdokkaai direct verbonden met de Schipperskaai.
De 25m brede Handelsdokkaai is het breedste segment van de promenade wat naast de verbindingsfunctie voor langzaam verkeer ook verblijfsfuncties mogelijk maakt die gefaciliteerd wordt via de integratie van authentieke maritieme elementen. Zo zullen oude dukdalfs & een oud handkraantje fungeren als zitelement, wordt een oud stoomkraantje gebruikt als spelelement, …
Stad Gent - Strategische subsidies
01-01-2019 tot 30-09-2022
stedelijke ontwikkeling
Bevorderen van een duurzame grootstedelijke ontwikkeling
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact