In de zone die het project omvat bestaan er heel wat mobiliteits- en tewerkstellingsproblemen. Vaak komen deze problemen voort uit een gebrek aan specifieke opleiding of talenkennis. Tegelijkertijd kent de pedagogische video een ontegensprekelijk succes. Er worden steeds meer visuele inhouden met een specifiek opleidingsdoel ter beschikking gesteld: tutorials op youtube, TED-conferenties, Massive Open Online Course ... Deze online opleidingen kunnen een antwoord bieden op de mobiliteits- en tewerkstellingsproblematiek aangezien ze de fysieke en sociale grenzen overschrijden. Ze zijn toegankelijk en aantrekkelijk voor autonoom leren.
Maar deze pedagogische inhouden zijn nog niet genoeg performant. Zo beëindigt gemiddeld slechts 10% van de digitale leerders het parcours dat ze begonnen zijn. De hypotheses over de redenen van het afhaken zijn veelvuldig: gebrek aan interactiviteit, autoreguleringscompetenties, motivatie of vereiste voorkennis. Eens deze dispositieven ontwikkeld zijn, evolueren ze vaak zonder echte begeleiding of reflexieve analyse.
De doelstelling van het Dig-e-Lab-project is om een excellentiedynamiek te creëren rond deze initiatieven van online opleiding in de grensregio door video-ondersteuning te gebruiken. Het consortium zal zich richten op specifieke initiatieven: opleiding tot tweetaligheid, opleiding gewijd aan knelpuntberoepen of opkomende beroepen, en opleidingen tot technische beroepen met bepaalde specificiteiten langs beide kanten van de grens. Het project zal niet enkel de bestaande initiatieven analyseren en aanpassen op pedagogisch en technologisch vlak, maar zal de verschillende bestaande parcours tot opleiding/vervolmaking om te werken in een grensoverschrijdende regio centraliseren en structureren op haar online platform.
Eurometropolitan e-Campus (Wallonië)
Katholieke Universiteit Leuven
01-10-2016 tot 31-03-2021
arbeidsmarkt, digitalisering, ICT, vaardigheden
Bevorderen van sociale inclusie en investeren in educatie en vorming
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact