De stad Aalst ontwikkelt via dit project een digitaal ondernemersplatform en optimaliseert zo haar dienstverlening voor Aalsterse ondernemingen en starters. Dit draagt bij tot enerzijds een ondernemersvriendelijker klimaat, en anderzijds meer efficiëntiewinsten voor de Stad Aalst, en andere bovenlokale overheden (e.g. VLAIO, Provincie Oost-Vlaanderen, etc.).
Dit digitaal platform geeft een bevattelijk en klantgericht overzicht van alle mogelijke dienstverleningen en formulieren voor ondernemers, en starters met ondernemingsplannen. Hierbij zal zowel de ondernemer als Stad Aalst de mogelijkheid hebben om de nodige gegevens of formulieren online op te vragen of door te sturen. Om de online dienstverlening te optimaliseren worden ook diverse communicatietools aan het platform toegevoegd.
Daarnaast beoogt dit project een volledige integratie met platformen van andere bovenlokale dienstverleners (e.g. vlaanderenonderneemt.be, Ebox, mijnhoreca.be…) zodat bestaande gegevens en documenten op een efficiënte wijze door alle partijen kunnen gedeeld worden, tot zover dit toegelaten is door de GDPR regeling.
Bevindingen omtrent de digitalisatie van dienstverleningsprocessen en opschaling naar een digitaal ondernemingsplatform, alsook de integratie met www.vlaanderenonderneemt.be, worden gedeeld met andere lokale besturen. Zo is er regelmatig overleg met de provincie Oost-Vlaanderen en de stad Sint-Niklaas om de voortgang van de procesinventarisatie en -optimalisatie te bespreken met een praktische leidraad als resultaat. Daarnaast zijn er intervisiemomenten met het e-loket van VLAIO voor het delen van wederzijdse inzichten.
Stad Aalst - Algemene Administratie
01-06-2020 tot 31-12-2022
dienstverlening, digitalisering, lokale overheden, ondernemerschap
Versterken van het concurrentievermogen van kmo’s
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact