De bouwsector digitaliseren wordt gezien als één van de voornaamste strategieën om zowel interne bouwgerelateerde problemen aan te pakken (productiviteitsverhoging, personeelstekort, veiligheid, …) als bredere maatschappelijke problemen (betaalbaarheid wonen, circulariteit van gebouwen en materialen, opschaling renovatiegolf, …). Om die digitalisatie ook effectief bij alle bouwbedrijven te laten doordringen is er niet alleen basisonderzoek nodig naar de mogelijkheden, maar ook veel meer acties die effectief inzetten op adoptie op het terrein, in het bijzonder bij KMO’s. Deze acties rond adoptie vormen de kern van dit project ‘ExperienceCenterBouw’. Het start bij bewustmaking, biedt de mogelijkheden om te testen en te evalueren en wordt vervolledigd met informatie voor verdere implementatie.
Vertrekkende vanuit de noden en de dagdagelijkse situaties van de bouwprofessionelen, worden de mogelijkheden van digitale technologieën wijd verspreid doorheen de bouwsector. Zo zal meer dan 45% van de Vlaamse bouwondernemingen in aanraking gebracht worden met digitale technologieën en bewust gemaakt worden van de mogelijkheden ervan.
De bouwprofessionelen die vervolgens geïnteresseerd zijn en bepaalde toepassingen verder willen evalueren, kunnen deze technologieën zelf uittesten. Bij deze interactieve demonstraties wordt zo veel mogelijk de taal van het bouwbedrijf gesproken. Zo zullen de demonstraties plaatsvinden in een voor hun bouwberoep relevante omgeving en worden er praktijkvoorbeelden van collega-aannemers getoond. Alles wordt dus geënt op de dagdagelijkse situaties van de verschillende bouwberoepen (schrijnwerkers, vloerders, loodgieters, dakwerkers...). Zo kunnen de bouwprofessionelen een zo onderbouwd mogelijke beslissing maken over de relevantie van bepaalde technologieën.
Voor deze demonstratie-acties kunnen de bouwprofessionelen terecht in het vaste Experience center in Zaventem. Om enerzijds het bereik te vergroten en anderzijds om in reële omstandigheden te kunnen testen, kan er ook beroep gedaan worden op de mobiele hub. Deze vrachtwagen is volgeladen met digitale technologieën en kan heel Vlaanderen doorkruisen om op de werf of een andere locatie demonstraties te geven.
Bouwprofessionelen die na het testen en evalueren van bepaalde technologieën ermee aan de slag willen gaan, worden ook verder ondersteund door ExperienceCenterBouw. Zo zullen er implementatiegidsen vol met informatie over nodige vaardigheden, nodige materieel, mogelijke opleidingen... voorhanden zijn en worden enkele diepgaandere workshop voorzien.
ExperienceCenterBouw zet dus in op het adoptieproces van digitale technologieën in de bouwsector. Van bewustmaking, over evaluatie en testen, tot implementatie. Het brengt bouwbedrijven heel concreet in aanraking met digitale technologieën, biedt de mogelijkheid om te experimenteren in vrij reële omstandigheden en te ervaren hoe hun bouwberoep ondersteund kan worden door digitalisatie. Door een opeenvolging aan te bieden van sensibilisering, kennisdeling via praktische demonstraties en implementatietrajecten zal de reële adoptie ook gefaciliteerd worden.
CENTRE SCIENTIFIQUE ET TECHNIQUE DE LA CONSTRUCTION - WETENSCHAPPELIJK EN TECHNISCH CENTRUM VOOR HET BOUWBEDRIJF - CSTC - WTCB
01-01-2024 tot 31-12-2025
digitalisering
Digitalisering
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact