In het netwerk van fietssnelwegen in Oost-Vlaanderen zijn de fietssnelwegen F7 Gent-Deinze-Waregem-Kortrijk en F45 Gent-Oudenaarde belangrijke fietsassen. Door de aanwezigheid van verschillende woonkernen met veel tewerkstellingsplaatsen, maar ook scholen, dienstverlening en een cultureel en commercieel aanbod trekken deze fietssnelwegen dagelijks enkele duizenden fietsen aan. Daarnaast spelen zij perfect in de kaart van de combimobiliteit, want langs de fietssnelwegen liggen verschillende spoorlijnen en stations.
De grote voorstedelijke woonkern De Pinte kent een dense bebouwingsstructuur waardoor het voor de fietser vandaag de dag omrijden is om het doorgaand bovenlokaal fietstraject van de F45 te kunnen vervolgen. Dit is onleesbaar op terrein, bovendien veel minder comfortabel, en het is onveiliger voor de fietser. Daarnaast worden de spoorlijnen ook veiliger en efficiënter gemaakt door het vervangen van overwegen door fietstunnels en -bruggen. Dit moet zorgen voor stiptere treinen - en het is veiliger voor de fietser.
Binnen dit project zal geïnvesteerd worden in twee fietstunnels onder de spoorlijn 86 die gepaard gaan met het sluiten van enkele overwegen in De Pinte. De tunnels worden verbonden door een fietsstraat en een stukje fietsweg, die mee worden geïntegreerd in de fietssnelweg. Hierdoor ontstaat een veilige, rechtstreekse en comfortabele fietsverbinding door De Pinte op de F45 en de F7.
INFRABEL, Provinciebestuur Oost-Vlaanderen
28-09-2024 tot 27-09-2027
koolstofarme economie, mobiliteit, personen mobiliteit
Duurzame multimodale stedelijke mobiliteit
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact