De stad Antwerpen is het aantrekkingspunt voor fietsers in het Metropolitaan Kerngebied. Door de ringstructuren van de R1 en R10 is de stad voor alle modi uit de regio slechts bereikbaar via een aantal bruggen. Binnen het fietsostradenetwerk vormt Antwerpen een knooppunt van acht fietsostrades.
De fietsostrade Antwerpen-Mechelen wordt vandaag intensief gebruikt, met tot 5000 geregistreerde fietsers per dag. Vandaag kent de fietsostrade een onderbreking op een erg kritiek en druk punt, nl. de oversteek van Ring en Singel, vlak bij het station Antwerpen-Berchem, met smalle eenrichtingsfietspaden en niet-conflictvrije lichtengeregelde oversteken over de Singel en over de invalsweg. Door het dubbelrichtingsfietspad te vervolledigen en een brug te bouwen over de Singel, ontstaat een vlotte en veilige route en een grote reductie van het aantal gelijkgrondse oversteekbewegingen.
Door de bouw van de fietsbrug over de Singel (R10) kunnen we een belangrijk en gevaarlijk knelpunt op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen elimineren. De NMBS is bouwheer van de fietsbrug.
Het dubbelrichtingsfietspad van de Roderveldlaan wordt doorgetrokken op de Posthofbrug. Vanop de top van deze brug wordt op gelijke hoogte een nieuw fietspad gerealiseerd tegen de sporen aan, dat met een brug over de Singel aansluit op het niveau +1 van het fietsparkeergebouw bij het station. De route loopt dan verder doorheen dit gebouw en (via de reeds gerealiseerde brug) over de Uitbreidingsstraat.
Fietstellingen na de aanleg van de fietsbrug zullen aantonen dat gemiddeld minstens 2000 fietsers per dag (streefcijfer) gebruik zullen maken van de fietsbrug.
Provincie Antwerpen - Provinciehuis
01-06-2016 tot 31-05-2019
mobiliteit, personen mobiliteit
Bevorderen van de overgang naar een koolstofarme economie
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact