FOOD RADARS

Het Food RADARS-project (Reinforcement Actions to Develop Agrofood-ecosystem Resilience and Sustainability) wil het concurrentievermogen van Belgische en Franse agrovoedingsbedrijven aanscherpen. Op die manier wil het project hun positionering in een strategische waardeketen op gewestelijk en Europees niveau verbeteren en hun veerkracht versterken door middel van inspirerende pilootacties, gezamenlijke sensibiliserings-, netwerkings- en kennisopbouwacties.

Het project zal innovatie versterken door de geografische/sectorale/organisatorische grenzen te doorbreken waarbinnen bedrijven opereren. Het doel is om bedrijven van verschillende grootte/sectoren/regio's samen te brengen en hen aan te moedigen om een open innovatiemodel te ontwikkelen, gebaseerd op het principe van kruisbestuiving (het delen van kennis, middelen en opmerkelijke praktijken).

Het is ook belangrijk om bedrijven bewust te maken van de noodzaak om te innoveren door getuigenissen van pioniers, demonstraties van potentiële voordelen... en om hen te helpen wetenschappelijke, technische of regelgevende obstakels te overwinnen door toegang tot expertise, uitrusting, thematische workshops en eveneens coaching.

Om ervoor te zorgen dat het proces soepel verloopt, zien de partners het als hun taak om bedrijven te informeren en te ondersteunen bij wijzigingen in de regelgeving (verpakking, etiketten, nutri-/ecoscores enz.), rekening houdend met de specifieke kenmerken van elke regio in een context van grensoverschrijdende handel (seminars, koppelen van netwerken).

Om het concurrentievermogen van bedrijven te versterken, hun prestaties op peil te houden en hun ontwikkeling te richten op voortdurend veranderende markten, zullen verschillende tools worden ontwikkeld om de behoeften/zwakke punten van bedrijven op dit gebied te identificeren en erop in te spelen (innovatiestrategie, kwaliteitsbeheer, aanpak van energie-uitdagingen, waterbeheer, duurzaamheid, digitalisering, communicatie, verkooptechnieken enz.) 

Tegelijkertijd zullen er gezamenlijk collectieve pilootprojecten worden uitgevoerd om:
  • de bedrijven aan te moedigen om meer lokale en duurzame grondstoffen te gebruiken door nieuwe toeleveringsketens tot stand te brengen tussen boeren en bedrijven, horeca en (groot)handel 
  • de bedrijven te begeleiden naar duurzame en kosteneffectieve verpakking oplossingen, hen te informeren en hen te ondersteunen zodat ze bewuste keuzes kunnen maken die voldoen aan maatschappelijke, milieu- en logistieke verwachtingen 
  • de logistiek, die momenteel te weinig professioneel of gezamenlijk aangepakt wordt, tijdrovend en weinig rendabel is voor de producent, te vergemakkelijken voor de bedrijven door het transport van grondstoffen lokale producten te optimaliseren. 
Tot slot zullen we het verkoopstalent van zko's/kmo's verhogen door hen tools aan te reiken en nieuwe vaardigheden aan te leren (opleiding in storytelling, ICT, voorbereiding vóór een beurs, opvolging van nieuwe klantencontacten...) en door hen te helpen nieuwe grensoverschrijdende markten te veroveren, door lokale agrovoedingsbedrijven in contact te brengen met professionele kopers (kruidenierswinkels, restaurants, distributeurs...) in de verschillende regio’s, door te profiteren van de resultaten van andere projecten die al door de partners zijn ondernomen: handelsbeurzen, inspirerende bezoeken enz. en door hen de weg te wijzen naar de relevante communicatiemiddelen om hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid bij hun publiek te promoten. 

Het project FOOD RADARS maakt deel uit van de projectenportefeuille CrossS3

Verwante projecten

main_interreg_FWVL

R-EU-CYCLE

  • INTERREG Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen
  • circulaire economie, grondstoffen efficiëntie, kmo ondersteuning, voedingsindustrie
Meer lezen
Vlaanderen versnelt

Vlaanderen versnelt

  • EFRO-Vlaanderen
  • internationalisering, kmo ondersteuning, ondernemerschap
Meer lezen
VISES

VISES

  • INTERREG Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen
  • kmo ondersteuning, ondernemerschap
Meer lezen
RIGHT

RIGHT

  • INTERREG Noordzee
  • arbeidsmarkt, blauwe groei, energie, innovatie, kmo ondersteuning, vaardigheden
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 4.291.418

Projectleider

HD Gestion

Partners

Flanders'FOOD, Inagro, POM West-Vlaanderen

Periode

01-07-2024 tot 30-06-2028

Thema

kmo ondersteuning, Land- en tuinbouw, voedingsindustrie

Prioriteit

Versterken van het concurrentievermogen van kmo’s

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen