Installateurs en gebruikers van kunstgras zijn zich slechts in beperkte mate bewust van het brandgedrag van kunstgras. Dit kan risico's met zich meebrengen, ten dele gelinkt aan een verkeerd gebruik maar ook omdat er bij de ontwikkeling soms weinig aandacht is besteed aan de problematiek van brandwerendheid.
De doelstelling van het project GRASS is daarom tweeledig: het publiek sensibiliseren over het verschil in brandgedrag tussen natuurgras en kunstgras en het brandgedrag van kunstgras verbeteren door het ontwikkelen van vernieuwende, milieuvriendelijke en industrieel toepasbare processen.
De projectpartners onderzoeken de rol van verschillende bestanddelen op het brandgedrag van kunstgras en ontwikkelen een test op gereduceerde schaal om het gedrag van nieuwe samenstellingen te voorspellen. Zij onderzoeken nieuwe oplossingen met milieuvriendelijke brandvertragers en evalueren prototypes volgens genormaliseerde testen. Ook de milieuaspecten van de ontwikkelde oplossingen worden nagegaan vanuit een levenscyclus perspectief.
Voor de sensibilisatie richt het project zich op verschillende doelgroepen: het brede publiek, openbare instanties om verantwoord aankoopgedrag te bevorderen, controle- en veiligheidsinstanties om ze te informeren met betrekking tot te nemen maatregelen in geval van brand en ten slotte fabrikanten en installateurs. Door deze laatsten regelmatig te informeren over nieuwe ontwikkelde oplossingen wil het partnerschap de industriële toepassing ervan bespoedigen.
Het project richtte ook een resonantiegroep op van ‘stakeholders’, waarin naast producenten ook installateurs, sportclubs, overheden en eindgebruikers vertegenwoordigd zijn. De betrokkenheid van deze resonantiegroep zorgt ervoor dat de nieuwe technieken uit dit project voor alle actoren in de kunstgrassector aanvaardbaar zullen zijn en in de praktijk uitgevoerd zullen worden.
Universiteit Gent
01-04-2018 tot 30-06-2022
innovatie, maakindustrie
Onderzoek en Innovatie
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact