Het volume van de wereldwijde overzeese handel bedroeg ongeveer 11 miljard ton in 2021 en bijna alle schepen varen op fossiele brandstoffen. De scheepvaart veroorzaakt 3 tot 4% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen en de tendens is stijgend.
De transportsector haalt zijn klimaatdoelstellingen nog steeds niet en er zijn dringend oplossingen nodig. Vooral in (binnen)havens stoten schepen gassen uit die negatieve gevolgen hebben voor de lokale bevolking. Het koolstofvrij maken van havens en het tegelijkertijd stimuleren van vervoer met lage/zero-uitstoot van/naar (binnen)havens naar hun regionale achterland, ondersteunt de emissiereductie aanzienlijk.
Het SGR streeft daarom naar synergieën tussen groene brandstof- en elektrificatiestrategieën van (binnen)havens en vergroeningsstrategieën van regio's die te maken hebben met het goederenvervoer van havens naar hun achterland. Door deze aspecten te combineren, gaat SGR verder dan bestaande strategieën en plannen.
Om te zorgen voor marktacceptatie en openheid voor een bredere havengemeenschap (inclusief kleinere havens op het platteland), ontwikkelt en test GSC best-practices, zoals OPS-oplossingen voor kleine havens (Skagen) of een innovatieve oplossing voor e-stroomvoorziening (Brest).
De proefprojecten dienen als blauwdruk voor verdere uitrol in de Noordzee regio. In deze context houdt SGR rekening met het gebruik van walstroom en alternatieve brandstoffen, wat de groene transitie van de transportsector direct ondersteunt. Verder stemt het SGR strategieën voor havenelektrificatie af op regionale strategieën en houdt daarmee rekening met vergroeningspotentieel voor goederenvervoer naar het achterland (hefsynergieën), door middel van regionale concepten voor betrokkenheid van belanghebbenden en proefbenaderingen voor meerdere gebruikers die alternatieve brandstoffen gebruiken.
De sleutel tot deze nieuwe aanpak is het gezamenlijk leren en delen van ervaringen van een groot aantal belanghebbenden bij het Noordzee regio (inclusief partnerschappen en daarbuiten). Dit zorgt voor acceptatie en overdraagbaarheid van oplossingen.
De marktintroductie zal worden ondersteund door innovatieve ITS-oplossingen, die de zichtbaarheid van groene vervoersoplossingen vergroten, de exploitatie vergemakkelijken en havens beter verbinden met hun regionale achterland.