GREEN SUPPLY CHAINS

Het volume van de wereldwijde overzeese handel bedroeg ongeveer 11 miljard ton in 2021 en bijna alle schepen varen op fossiele brandstoffen. De scheepvaart veroorzaakt 3 tot 4% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen en de tendens is stijgend. De transportsector haalt zijn klimaatdoelstellingen nog steeds niet en er zijn dringend oplossingen nodig. Vooral in (binnen)havens stoten schepen gassen uit die negatieve gevolgen hebben voor de lokale bevolking. Het koolstofvrij maken van havens en het tegelijkertijd stimuleren van vervoer met lage/zero-uitstoot van/naar (binnen)havens naar hun regionale achterland, ondersteunt de emissiereductie aanzienlijk.   

Het SGR streeft daarom naar synergieën tussen groene brandstof- en elektrificatiestrategieën van (binnen)havens en vergroeningsstrategieën van regio's die te maken hebben met het goederenvervoer van havens naar hun achterland.  Door deze aspecten te combineren, gaat SGR verder dan bestaande strategieën en plannen. 

Om te zorgen voor marktacceptatie en openheid voor een bredere havengemeenschap (inclusief kleinere havens op het platteland), ontwikkelt en test GSC best-practices, zoals OPS-oplossingen voor kleine havens (Skagen) of een innovatieve oplossing voor e-stroomvoorziening (Brest).

De proefprojecten dienen als blauwdruk voor verdere uitrol in de Noordzee regio. In deze context houdt SGR rekening met het gebruik van walstroom en alternatieve brandstoffen, wat de groene transitie van de transportsector direct ondersteunt. Verder stemt het SGR strategieën voor havenelektrificatie af op regionale strategieën en houdt daarmee rekening met vergroeningspotentieel voor goederenvervoer naar het achterland (hefsynergieën), door middel van regionale concepten voor betrokkenheid van belanghebbenden en proefbenaderingen voor meerdere gebruikers die alternatieve brandstoffen gebruiken.

De sleutel tot deze nieuwe aanpak is het gezamenlijk leren en delen van ervaringen van een groot aantal belanghebbenden bij het Noordzee regio (inclusief partnerschappen en daarbuiten). Dit zorgt voor acceptatie en overdraagbaarheid van oplossingen.

De marktintroductie zal worden ondersteund door innovatieve ITS-oplossingen, die de zichtbaarheid van groene vervoersoplossingen vergroten, de exploitatie vergemakkelijken en havens beter verbinden met hun regionale achterland.

Verwante projecten

1706_main

Knelpunt fietssnelweg F212 - Station Asse

  • EFRO-Vlaanderen
  • koolstofarme economie, mobiliteit, personen mobiliteit
Meer lezen
InterregNS_main

SELECT

  • INTERREG Noordzee
  • mobiliteit, transport & logistiek
Meer lezen
WASP

WASP

  • INTERREG Noordzee
  • innovatie, koolstofarme economie, transport & logistiek, vaartuigen
Meer lezen
PASSAnT

PASSAnT

  • INTERREG Vlaanderen-Nederland
  • havens, innovatie, transport & logistiek
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 3.660.300

Projectleider

Hafen Hamburg Marketing e.V.

Partners

North Sea Port Flanders

Periode

01-01-2024 tot 31-12-2026

Thema

koolstofarme economie, transport & logistiek

Prioriteit

Duurzame multimodale stedelijke mobiliteit

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen