De logistiek staat in voor 25% van de CO2-uitstoot. Om het arsenaal aan vrachtwagens te vergroenen kijkt men vaak naar elektrische batterijen voor het stadstransport. Maar voor de langere afstanden zullen andere toepassingen nodig zijn. Dan biedt waterstoftechnologie ook een belangrijke opportuniteit. Daarbij denken we dan aan zware vrachtwagens met een brandstofcel range extender. Alleen zijn die in Europa nog niet op de markt. Het partnerschap van H2Share dat bestaat uit bedrijven, onderzoeksinstellingen onder leiding van WaterStofNet vzw wil hier verandering in brengen. Ze ontwikkelen samen een truck van 27 ton die op waterstof rijdt én een flexibel mobiel tankstation. De twee voertuigen reizen doorheen Noordwest-Europa voor tests en demo's. De ontwikkeling gebeurt samen met gebruikers, waaronder ook Colruyt. Door die acties wil men de technologie meer bekendheid geven en draagvlak creëren om de ontwikkeling in Europa te versnellen. Het doel is om tegen 2030 10 000 dergelijke vrachtwagens op de Europese snelwegen te hebben.
Vlaams Instituut voor Logistiek, WaterstofNet
16-03-2017 tot 15-06-2021
koolstofarme economie, transport & logistiek, waterstof
Bevorderen van de overgang naar een koolstofarme economie
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact