Uit diverse studies blijkt het toenemende belang van online verkopen in de detailhandel. Een aanzienlijk gedeelte van de omzet vloeit echter naar buitenlandse bedrijven. De Vlaamse handelaar is gestart met e-commerce, maar het zijn vooral grotere ketens die online actief zijn. De zelfstandige ondernemer is niet of te weinig bezig met online evoluties en e-commerce. Uit onderzoek blijkt ook de zeer sterke achteruitgang van zelfstandige handelaars en de nauwe correlatie daarvan met de opkomst van e-commerce.
Handelaars moeten nu nadenken over hun strategie en vervolgens actie ondernemen. Bedoeling is niet om iedereen aan te zetten tot e-commerce (het hebben van een webshop), maar hen bewust te maken van de evoluties en gevolgen daarvan. Het is sowieso aan de ondernemer om zijn strategische keuzes zelf weloverwogen te maken. Gelet op het stijgende belang van het internet voor handelaars, wordt voorgesteld om een ambitieuze superdoelstelling te hanteren, namelijk ‘iedereen online’. En die online aanwezigheid kan op vele manieren.
Het project streeft volgende doelstellingen na:
1. Het sensibiliseren van handelaars en ambtenaren lokale economie: bewust making van evoluties e-commerce en gevolgen voor de kleinhandel.
2. Het oriënteren van handelaars: uitwerken van tools voordat de sensibiliseringscampagne van start gaat, zodat de nodige ondersteuning beschikbaar is op het moment dat de handelaars aan de slag willen gaan.
3. Het faciliteren van handelaars: gericht doorverwijzen naar korte opleidingen rond e-business en innovatie, op maat van detailhandelaars en naar coaches voor begeleiding.
Het project beoogt eigenlijk een online-dimensie toe te voegen aan de bedrijfsstrategie van de handelaars.
VLAIO - Agentschap Innoveren & Ondernemen
Unizo - Unie van Zelfstandige Ondernemers
01-06-2015 tot 31-12-2016
digitalisering, ICT, kmo ondersteuning, ondernemerschap
Versterken van het concurrentievermogen van kmo’s
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact