In Vlaanderen wordt vandaag reeds veel gefietst. Toch is de fiets voor vele Vlamingen nog onvoldoende een logische keuze in hun verplaatsingsgedrag en ligt het potentieel van de fiets voor functionele verplaatsingen daardoor ongetwijfeld veel hoger. Zeker in stedelijke context en voor kortere verplaatsingstrajecten is de tweewieler een concurrentieel vervoersmiddel ten aanzien van andere vervoersmodi, verwijzend naar de kortere reistijden, de flexibiliteit en hoge betrouwbaarheid.
Fietsen blijkt in Vlaanderen vooral aan populariteit te winnen in stedelijke context. In maart 2015 werden in het kader van de Stadsmonitor statistieken met betrekking tot het fietsgebruik voor woon/werk- en woon/schoolverplaatsingen in de 13 centrumsteden gepubliceerd. De cijfers wijzen duidelijk op een stijgend functioneel fietsgebruik in de centrumsteden. De stijging is zelfs sterk uitgesproken in de grootsteden.
In de regio Vlaams-Brabant - Brussel zijn meer dan de helft van de verplaatsingen korter dan 5 km. Voor de meeste van die verplaatsingen wordt vandaag de auto genomen. Vaak omdat de fiets geen veilig en comfortabel alternatief biedt.
In het EFRO-project worden nieuwe jaagpaden aangelegd tussen de Waterloobrug en de grens met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dit rekening houdende met de toekomstige verbreding van het Kanaal naar Charleroi.
De jaagpaden zullen deel uitmaken van de fietssnelweg (F20) op het traject Halle-Brussel.
Op deze manier voorzien Waterwegen en Zeekanaal NV en de Provincie Vlaams-Brabant in een veilig en comfortabel alternatief voor fietsers om zich vanuit Halle naar Brussel te verplaatsen.
De Vlaamse Waterweg
01-08-2017 tot 31-01-2022
mobiliteit, personen mobiliteit
Bevorderen van de overgang naar een koolstofarme economie
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact