MEDIACONNECT

MEDIACONNECT wil het grensoverschrijdende samenwerkingsgebied ontwikkelen, versterken en aantrekkelijker maken om zo bij te dragen tot een grotere sociale, culturele en toeristische cohesie in de Frans-Belgische grensregio. Het project bestrijdt mentale drempels door burgers in de grensregio te informeren, hen verschillende realiteit van grensoverschrijdende leefgebieden te leren kennen.

Na vier jaar MEDIACONNECT zullen de burgers beter geïnformeerd zijn en zal de sociale cohesie in het samenwerkingsgebied versterkt zijn. Dit zal tot uiting komen in een betere kennis van het cultuuraanbod in de regio's en van de mobiliteitsmogelijkheden.

MEDIACONNECT zal een tweetalig grensoverschrijdend digitaal platform creëren met inhoud over cultuur, toerisme, maatschappij, economie, innovatie, duurzaamheid, circulariteit, ecologie en werkgelegenheid. Kortom, alle onderwerpen die een grensoverschrijdende leefruimte vormgeven. In reportages en grensoverschrijdende informatiedossiers wordt kennis over deze onderwerpen gebundeld en op een heldere, objectieve en gemakkelijk toegankelijke manier overgebracht, waarbij altijd rekening wordt gehouden met de grensoverschrijdende dimensie.

Deze grensoverschrijdende methodologische aanpak betekent een echte meerwaarde voor ons Frans-Belgische grondgebied. Een grensoverschrijdend journalistiek team zal werken aan de thema's die zijn vastgelegd in het Interreg-programma om de inhoud te centraliseren en te leveren, met behoud van een grensoverschrijdend perspectief. Als onderdeel van het project zullen we werken met een "feedbackgroep" die advies zal geven over de productie van reportages en informatiedossiers.

De Eurometropool heeft al veertien institutionele partners die nuttige informatie voor het project kunnen leveren. De Eurometropool heeft ook een werkgroep met de toeristische diensten van de drie regio's en organiseert een "Atelier Cultuur", waaraan alle professionals uit de culturele sector in de grensregio deelnemen. De centra voor mediaeducatie en mediageletterdheid van de drie betrokken landen en regio's worden eveneens twee keer per jaar betrokken bij deze zelfde "feedbackgroep".

Verwante projecten

Logo Efro Eu

MOVElab

  • EFRO-Vlaanderen
  • creatieve industrieën, innovatie, zorg en gezondheid, zorginnovatie
Meer lezen
Green Screen

Green Screen

  • INTERREG Europe
  • creatieve industrieën, klimaatverandering, koolstofarme economie
Meer lezen
Logo Efro Eu

Impact Factory

  • EFRO-Vlaanderen
  • circulaire economie, creatieve industrieën, lokale overheden, maakindustrie
Meer lezen
Logo Efro Eu

Circulaire hub Heistraat

  • EFRO-Vlaanderen
  • circulaire economie, creatieve industrieën, lokale overheden, maakindustrie
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 1.365.824

Projectleider

Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai

Partners

WTV Zuid

Periode

01-10-2024 tot 30-09-2028

Thema

creatieve industrieën

Prioriteit

Versterken van duurzaam toerisme en vrijetijdsbesteding

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen