
Met het project beogen we de huidige dienstverlening van de 17 Westhoek gemeenten te transformeren naar een innovatieve digitale dienstverlening. De producten en diensten worden digitaal toegankelijk gemaakt zodat deze 24/7 aangevraagd kunnen worden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de bestaande bouwstenen van Digitaal Vlaanderen: Mijn Burgerprofiel, “e-loket ondernemers” en het verenigingsloket.
In dit project wordt werk gemaakt van één toegangspoort voor betrouwbare digitale dienstverlening waar alle correcte informatie terug te vinden is. Hierdoor hoeft de burger, ondernemer of vereniging niet meer te wachten tot het loket open is om een aanvraag in te dienen en kan er worden gewerkt op eigen tempo, wanneer men dat zelf wil .
In dit project worden volgende producten en diensten in pilootfase ontwikkeld:
Die producten worden op de eigen websites ontsloten en gekoppeld met de backoffice systemen voor behandeling. Dit project zal ertoe leiden dat ook andere producten en diensten op eenzelfde wijze worden gekoppeld. Via een handige, draagbare kit kan een ambtenaar ter plaatse producten aanvragen en afleveren.
De diensten werken op performante en veilige systemen. Systemen of delen ervan worden gedeeld in de regio om zo te komen tot een regionale IT-infrastructuur. De kennis van systeembeheer, procesbeheer en cybersecurity worden gedeeld en samen ingezet. De gegevens worden inzichtelijk voor degene met toegang en zijn tegelijk beschermd. Enkel de nodige informatie wordt gedeeld, maar men kan van het eigen lokaal bestuur wel de basiseigenschappen van dossiers zien zoals eigenaar, status, …
In het project is een belangrijk luik opleiding voorzien. Deze opleiding is gericht aan de medewerkers (ambtelijk, politiek, vrijwilligers, …) van de lokale besturen. Hierdoor kunnen ze burgers, ondernemingen en verenigingen bijstaan bij hun digitale aanvragen. Het project realiseert een zichzelf versterkend voortschrijdende digitalisering waardoor dienstverleningsprocessen worden geoptimaliseerd en waarbij nieuwe processen tot stand komen vanuit een digital first denkwijze.
Cruciaal voor het realiseren van deze gezamenlijke aanpak is de versterking van het regionaal IT-team (samengesteld uit projectcoördinator, gemeentelijke IT-managers, algemeen directeurs en regionaal personeel).
Het regionaal IT-team staat in voor de ontwikkeling van een regionale beleidsvisie op regionale IT-samenwerking. Het team legt de puzzel om alle bouwstenen te doen passen (projectmatige uitbouw van infrastructuur en software-implementatie/ontwikkeling). Hierbij worden de operationele aspecten uitgewerkt om de regionale digitale dienstverlening op lange termijn te kunnen garanderen.
Op die manier zorgen we ervoor dat de hele Westhoek mee kan, ook de kleinere gemeenten die nooit alleen dit uit de grond zouden kunnen stampen.
Dit zal een grote impact hebben voor de burger, besturen, gemeenten en regio. Het no wrong door principe wordt gehanteerd. De dienstverlening is 24/7 toegankelijk en veilig.
DVV Westhoek - Dienstverlenende vereniging Westhoek - Streekhuis Westhoek, Gemeente Alveringem - Gemeentehuis Hof Van Wyckhuize, Gemeente De Panne - Gemeentehuis, Gemeente Houthulst - Gemeentehuis, Gemeente Koekelare - Gemeentebestuur, Gemeente Koksijde - Gemeentehuis Koksijde, Gemeente Kortemark - Gemeentehuis, Gemeente Langemark-Poelkapelle - Gemeentehuis, Gemeente Zonnebeke - Gemeentehuis Zonnebeke, Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen, Stad Diksmuide - Administratief Centrum, Stad Ieper - Algemene diensten, Stad Poperinge - Administratieve diensten, Stad Veurne - Stad Veurne - Admininstratie, West-Vlaamse Intercommunale - Zetel - alle diensten
01-01-2024 tot 01-01-2026
dienstverlening, digitalisering, ICT, landelijk gebied, lokale overheden
Digitalisering
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact