In de agrovoedingssector is innovatie in verpakkingsmaterialen van cruciaal belang voor kleine en middelgrote bedrijven (KMO's) die willen blijven concurreren en de verwachtingen van consumenten willen overtreffen. Aangezien verpakking een vitale rol speelt in het behoud van de kwaliteit en veiligheid van voedselproducten, is het van primair belang dat marketeers zich richten op het ontwikkelen van verpakkingsoplossingen die de voedselproducten optimaal beschermen en tegelijkertijd het risico op besmetting of bederf minimaliseren.
Bovendien dienen verpakkingen als marketingtool, waarbij ze fungeren als een onderscheidend en concurrentie bevorderend element in een sterk competitieve markt. Ten slot speelt de verpakking een cruciale rol in de logistieke keten.
Al van bij de ontwerpfase van een voedselverpakking moet de duurzaamheid van de verpakking centraal staan.
Door de toenemende bezorgdheid over de milieu-impact van plastiek verpakkingen, i.e. "plastic voetafdruk," kiezen consumenten vaker voor alternatieve opties. Niettemin toont consumentenonderzoek aan dat hun behoeftes met betrekking tot veiligheid en gebruiksgemak nog steeds prioriteit hebben. De negatieve gevolgen van kunststofverpakkingen, zoals de oceaansoep, microplastics en zwerfvuil, kunnen niet losgekoppeld worden van de sterke aandacht voor circulair verpakken.
Dit heeft op Europees niveau geleid tot ambitieuze doelstellingen rond circulariteit. De voedings- en verpakkingsindustrie staan dus de komende jaren nog voor een aantal grote uitdagingen. Om te groeien naar het toekomstbeeld van circulariteit moeten kunststofverpakkingen zodanig ontworpen worden dat deze na gebruik hoogwaardig kunnen gerecycleerd worden. Door in het verpakkingsontwerp zowel rekening te houden met de nodige functionaliteit van de verpakking voor het levensmiddel als met de sorteer- en recycleerbaarheid van de verpakking wordt er finaal aan het einde van de levensduur meer waarde uit het materiaal teruggewonnen. Echter kleine en middelgrote bedrijven in de agrovoedingssector hebben vaak beperkte middelen en expertise om op eigen kracht onderzoek te verrichten.
Daarom is ondersteuning en begeleiding bij deze overgang essentieel.
Binnen R-EU-CYCLE worden via een interregionale waardeketen analyse de uitdagingen, knelpunten en noden van de actoren in de recyclage waardeketen van kunststof voedselverpakkingen in de betreffende regio's in kaart gebracht en potentiële samenwerking en kennisuitwisseling tussen de regio's geïdentificeerd. Vervolgens zal R-EU-CYCLE de actoren binnen de waardeketen samenbrengen en sensibiliseren over de geïdentificeerde uitdagingen, noden en opportuniteiten om deze aan te kaarten.
Via deze matchmaking zullen 5 business cases worden gedefinieerd welke binnen R-EU-CYCLE ontwikkeld worden. R-EU-CYCLE heeft als doel om de sorteer- en recycleerbaarheid van plastic voedselverpakkingen in diverse multi-actor business cases te optimaliseren door de ontwikkeling van plastic voedselverpakkingen af te stemmen op sorteer- en recyclage actoren en apparatuur en visa versa, zonder dat de functionaliteit van de verpakking voor het voedselproduct in gedrang komt. De nodige complementaire expertise is aanwezig bij de projectpartners om R-EU-CYCLE met succes uit te voeren.
Daarnaast is het breed (inter)nationaal netwerk van de projectpartners een must voor het succes van het project.
Het project R-EU-CYCLE maakt deel uit van de projectenportefeuille CrossS3.