Ons huidige mobiliteitsmodel is sterk gericht op de personenwagen. Het hoge bezit en gebruik van wagens leidt tot congestie, parkeerdruk, verkeersongevallen, een inefficiënt gebruik van de openbare ruimte en een verminderde leefbaarheid van steden en gemeenten. Een transitie naar een duurzamer mobiliteitsmodel dringt zich dan ook op. Eén van de mogelijke oplossingen die meer en meer onder de aandacht komt, is het zelfrijdend voertuig. Zelfrijdende voertuigen zullen in de toekomst deel uit maken van de mobiliteitsmix en zij zullen ervoor zorgen dat de aangeboden kwaliteit van gedeeld vervoer sterk stijgt. De implementatie van zelfrijdende voertuigen in reële verkeerstoepassingen vormt momenteel echter nog een grote uitdaging. Hier wil dit project, met als locatie de ‘Terhills’ site, trachten oplossingen voor te zoeken.
In Dilsen-Stokkem en Maasmechelen aan de rand van het Nationale Park Hoge Kempen, uitgestrekt over een gebied van zo’n 356 ha, strekt zich de ‘Terhills’ site uit. Gevormd door haar verleden als industriële mijn- en grindontginningssite, wordt de omgeving vandaag gekenmerkt door weelderige fauna en flora, waterpartijen en unieke verzichten vanop de mijnterrils. De site focust zich echter niet enkel op toeristische en recreatieve ontwikkeling maar is dankzij dit project weldra ook een proeftuin inzake slimme mobiliteit. De Limburgse Investeringsmaatschappij (LRM), De Lijn en Flanders Make willen op deze locatie namelijk elektrisch aangedreven zelfrijdende shuttles testen op een gesloten mobiliteitslus. In 2017 begon Terhills met de aanleg van deze lusvormige verbindingsweg op een gesloten tracé van 4,2 km. De gesloten mobiliteitslus, die zo goed mogelijk werd ingebed in het landschap, verbindt de verschillende trekpleisters van de site (waaronder wellnesscomplex Elaisa, Terhills Cablepark en het toekomstige vakantiedorp van Center Parcs) met elkaar en vormt hierdoor een interessante proeftuin om de zelfrijdende shuttle te testen in een gecontroleerde omgeving. Het toepassen van en de interactie tussen verschillende vervoerssystemen in een real-time omgeving vormt de hoofdopdracht van het project. Binnen deze verschillende vervoerssystemen zal het realiseren van de zelfrijdende shuttle het zwaartepunt vormen.
LIMBURGSE RECONVERSIE MAATSCHAPPIJ - LRM
Flanders Make, VVM - De Lijn - Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn - Directie Centrale Diensten
01-01-2020 tot 31-12-2023
autonome voertuigen, innovatie, mobiliteit, personen mobiliteit
Stimuleren van onderzoek, technologische ontwikkeling en innovatie
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact