Genk wil via een gelaagde projectstrategie komen tot een visie en plan van aanpak voor een ‘smart retail city’ voor de toekomst waarin de uitdagingen voor de stadskerneconomie en handelsomgevingen vertaald worden in een retailmodel, dat vertrekkende van het stadsprofiel en door in te spelen op technologische evoluties, maatschappelijke en economische trends in combinatie met nichekeuzes Genk op de kaart zet als onderscheidende duurzame retailstad.
Op basis van een onderscheidende identiteitsontwikkeling wordt een nieuwe wervingskracht ontwikkeld. Om te kunnen concurreren met omliggende steden moet Genk een onderscheidend aanbod brengen dat inspeelt op de specifieke kenmerken van de stad, op nieuwe trends en behoeften van het kooppubliek, consumenten en recreanten.
Hierbij wordt ingezet op het nieuwe ‘fygitale winkelen.: synergie tussen digitale en fysieke shoppen. Het is belangrijk om de handelaars van deze business te overtuigen. Ze moeten nadenken over de interactie tussen beide met de meerwaarde voor de klant bij fysieke shoppen. In de stadscontext zal ook nagedacht worden over business buiten handelszones op basis van deze ontwikkelingen via uitbouw op gebied van logistiek, mobiliteit, digitale toepassingen….
Ten slotte zet dit project in op de ontwikkeling van nieuwe vormen van stadskerneconomie. Hiermee wil Genk nieuw ondernemerschap aantrekken, plus het aanbod in de stadskern voor klanten versterken. Het handels- en horeca-aanbod dient een sterke geprofileerde concentratiezone te krijgen in de stad.
Stad Genk - Stadsbestuur Genk
01-01-2016 tot 30-06-2018
digitalisering, ondernemerschap, smart cities, stedelijke ontwikkeling
Versterken van het concurrentievermogen van kmo’s
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact