Gedeelde vormen van mobiliteit zoals autodelen, fietsendelen en gedeelde micromobiliteit (bv. e-scooters/brommers) zijn de laatste jaren sterk in opkomst. Deze vervoerswijzen kunnen vervoersproblemen en negatieve effecten op het milieu verminderen en sociale cohesie bevorderen. Uit onderzoek blijkt dat burgers hun reisgedrag het meest veranderen als er een grote verandering in hun leven plaatsvindt: een nieuwe baan, het stichten van een gezin of een verhuizing. Steden en promotoren van duurzaam reisgedrag kunnen deze kritieke periodes in het leven van hun inwoners gebruiken om het gebruik van gedeelde mobiliteit te verhogen.
Het potentieel van gedeelde mobiliteit om bij te dragen aan duurzaamheidsdoelstellingen gaat echter verder dan het beïnvloeden van transportemissies en reisgedrag: Parkeernormen voor nieuwe woningen en bedrijfsontwikkelingen zijn in de meeste steden nog steeds overwegend autogericht en ondersteunen geen duurzame ontwikkeling en ruimtelijke efficiëntie. Er is behoefte aan een grootschalige hervorming. Progressief beleid dat ontwikkelaars in staat stelt het aantal vereiste parkeerplaatsen te verminderen door gedeelde mobiliteit en andere mobiliteitsbeheersmaatregelen te integreren, kan bijdragen aan het creëren van rechtvaardige steden van de toekomst en ruimte vrijmaken voor andere doeleinden - zoals maatregelen voor klimaat adaptatie of plaatsen voor mensen om elkaar te ontmoeten en te spelen.
Daarom zal het SHARE-North Squared project zich richten op de integratie van gedeelde mobiliteitswijzen in stedelijke vastgoedontwikkelingen. Ons project wil een brug slaan tussen de mobiliteits- en de woonsector in steden in het Noordzeegebied. De activiteiten omvatten praktische, lange termijn implementaties in proeftuinen (letterlijk!), de ontwikkeling van business cases voor "Living as a Service" en het creëren van uitgebreide (communicatie)strategieën en op ervaring/onderzoek gebaseerde wettelijke kaders voor dergelijke innovatieve benaderingen om: de afhankelijkheid en het gebruik van de eigen auto, het ruimtegebruik door parkeren en de uitstoot te verminderen en duurzaam, multimodaal reisgedrag te versterken.