SN2

Gedeelde vormen van mobiliteit zoals autodelen, fietsendelen en gedeelde micromobiliteit (bv. e-scooters/brommers) zijn de laatste jaren sterk in opkomst. Deze vervoerswijzen kunnen vervoersproblemen en negatieve effecten op het milieu verminderen en sociale cohesie bevorderen. Uit onderzoek blijkt dat burgers hun reisgedrag het meest veranderen als er een grote verandering in hun leven plaatsvindt: een nieuwe baan, het stichten van een gezin of een verhuizing. Steden en promotoren van duurzaam reisgedrag kunnen deze kritieke periodes in het leven van hun inwoners gebruiken om het gebruik van gedeelde mobiliteit te verhogen.

Het potentieel van gedeelde mobiliteit om bij te dragen aan duurzaamheidsdoelstellingen gaat echter verder dan het beïnvloeden van transportemissies en reisgedrag: Parkeernormen voor nieuwe woningen en bedrijfsontwikkelingen zijn in de meeste steden nog steeds overwegend autogericht en ondersteunen geen duurzame ontwikkeling en ruimtelijke efficiëntie. Er is behoefte aan een grootschalige hervorming. Progressief beleid dat ontwikkelaars in staat stelt het aantal vereiste parkeerplaatsen te verminderen door gedeelde mobiliteit en andere mobiliteitsbeheersmaatregelen te integreren, kan bijdragen aan het creëren van rechtvaardige steden van de toekomst en ruimte vrijmaken voor andere doeleinden - zoals maatregelen voor klimaat adaptatie of plaatsen voor mensen om elkaar te ontmoeten en te spelen. 

Daarom zal het SHARE-North Squared project zich richten op de integratie van gedeelde mobiliteitswijzen in stedelijke vastgoedontwikkelingen. Ons project wil een brug slaan tussen de mobiliteits- en de woonsector in steden in het Noordzeegebied. De activiteiten omvatten praktische, lange termijn implementaties in proeftuinen (letterlijk!), de ontwikkeling van business cases voor "Living as a Service" en het creëren van uitgebreide (communicatie)strategieën en op ervaring/onderzoek gebaseerde wettelijke kaders voor dergelijke innovatieve benaderingen om: de afhankelijkheid en het gebruik van de eigen auto, het ruimtegebruik door parkeren en de uitstoot te verminderen en duurzaam, multimodaal reisgedrag te versterken.

Verwante projecten

Fietsostrade Antwerpen-Lier: fietsbrug over spoorbundel te Mortsel

Fietsostrade Antwerpen-Lier: fietsbrug over spoorbundel te Mortsel

  • EFRO-Vlaanderen
  • mobiliteit, personen mobiliteit
Meer lezen
#IWTS 2.0

#IWTS 2.0

  • INTERREG Noordzee
  • transport & logistiek, vaartuigen
Meer lezen
LogistiekLerenZonderGrenzen

LogistiekLerenZonderGrenzen

  • INTERREG Vlaanderen-Nederland
  • arbeidsmarkt, innovatie, transport & logistiek
Meer lezen
Regionaal mobipunt Station Veurne

Regionaal mobipunt Station Veurne

  • EFRO-Vlaanderen
  • mobiliteit, personen mobiliteit
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 7.529.187

Partners

Autodelen.net, Freie Hansestadt Bremen (Duitsland), Housing Europe, Mpact, Stad Mechelen, Woonpunt Mechelen

Periode

01-01-2023 tot 31-12-2026

Thema

mobiliteit, transport & logistiek

Prioriteit

Duurzame multimodale stedelijke mobiliteit

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen