Zowel de aandrijving van schepen als de stroomvoorziening van ligplaatsen zijn belangrijk om het doel van een emissievrije binnenvaart te bereiken. Het aanbieden van walstroom aan aangemeerde schepen vermindert de klimaatverstorende vervuilende uitstoot van dieselgeneratoren. De huidige aanpak om walstroom voor de binnenvaart te introduceren is gefragmenteerd en vaak landspecifiek, met onvoldoende concurrentie, onvolledige informatie, hoge transactiekosten en het risico van een vendor lock in.
Er is een gebrek aan een beleid op Noordzee regio-niveau met uniformiteit en transparantie in termen van gebruiksplatforms, toepassingen en tarieven.
Hoewel de technische aspecten al zijn vastgesteld, is er op het gebied van interconnectiviteit en dataprotocollen nog geen Noordzee regio-stappenplan. Deze uitdagingen vergroten het risico dat schippers geen gebruik maken van de walstroomvoorziening of dat er lock-in-situaties ontstaan, waardoor het gebruik van walstroom verder in het gedrang komt. Het is daarom een uitdaging om een uniform Noordzee regio-beleid te ontwikkelen voor een gecoördineerde en transparante implementatie van walstroombeleid in de hele binnenvaart. De deadline voor de implementatie van walstroom in 2025 en 2030 op de TEN-T kernnetwerken en uitgebreide netwerken, verhogen de tijdsdruk om dit beleidsaanbevelingsplan te realiseren.
SPIES brengt belanghebbenden samen om in co-creatie een beleidsaanbevelingsplan te ontwikkelen dat zal worden geleverd en geïntroduceerd op beleidsniveaus om de uitrol van walstroom te coördineren. Door samenwerking en voortbouwend op de resultaten van bestaande initiatieven, creëert SPIES een uniforme beleidsinteroperabiliteitsregeling die een eerlijke en concurrerende markt voor walstroom waarborgt en bevordert en te dominante marktposities voorkomt.
SPIES zal bovendien leiden tot een netwerk voor de ontwikkeling van walstroomvoorzieningen, beleidsadvies, ondersteunde normen, beleidsdoelstellingen en een gegevensprotocol in lijn met de Fit for 55 doelstellingen.