De vraag naar elektriciteit voor batterij-elektrische voertuigen (BEV) in de EU neemt toe. Tegelijkertijd neemt de duurzame energievoorziening toe. Dit vergt jaarlijks 69 miljard euro aan investeringen in netverzwaring. Om deze investeringen te beperken zijn experimenten gestart met 'smart charging hubs' die het net balanceren: een combinatie van duurzame (lokale) energieopwekking en opslag (batterijen, Vehicle to Grid). Innovaties op dit gebied komen echter niet snel genoeg op de markt en de integratie ervan in één systeem is een uitdaging.
Het project 'Super Smart Charging Hubs' (SSCH) zal minstens 25 kmo's ondersteunen bij het ontwikkelen van innovatieve oplossingen voor deze hubs en zal hindernissen in de regelgeving wegnemen/aanpassen, wat zal leiden tot nieuwe producten en diensten. Dit zal resulteren in meer oplaadinfrastructuur en een verminderde behoefte aan investeringen in het energienetwerk door exploitanten en de maatschappij. Er zullen drie SSCH Living Labs worden opgezet om dit te ondersteunen.
Een SSCH is een energiesysteem waar duurzame energie lokaal wordt opgewekt en gebruikt voor het opladen van meerdere (25-50) BEV's en om het elektriciteitsnet te balanceren. Het omvat een 'virtuele energiecentrale' die energie binnen een portfolio samenvoegt. Hiervoor hoeven niet alle activa/componenten van een systeem geografisch dichtbij te liggen. Door een virtuele laag toe te voegen, wisselen componenten van het portfolio energie uit.
De combinatie van deze elementen is nog niet bewezen en de regelgeving en tarifering verschilt per regio. Er is transnationale samenwerking nodig om de SSCH-oplossing in de NSR-landen onder de aandacht te brengen van bedrijven, overheden, netbeheerders en eindgebruikers.