TOURISM LAB II

Uit de ervaring met het project Tourism Lab I en de gevolgen van de wereldwijde gezondheidscrisis is gebleken dat de omschakeling naar het toerisme van de toekomst en de deelname van een grensoverschrijdende regio aan een innovatieproces tijd vergen. Dat het noodzakelijk is de toeristische sector te begeleiden naar meer veerkracht en nieuwe soorten activiteiten die beter aangepast, aantrekkelijker, meer verbonden, zichtbaarder en onvergetelijker zijn. 

Continue opleiding is nodig om al die veranderingen te begrijpen, en de investeringen dienen aan de verwachtingen van nieuwe toeristen te beantwoorden, zodat de grensoverschrijdende regio aantrekkelijk blijft door zich als innovatief te profileren. 

Betere economische prestaties van het toerisme zijn mogelijk door de creatie van toerisme op maat, met de professionalisering van de operatoren en de creatie van nieuwe innovatieve producten die gericht zijn op beleving en aangepast zijn aan de nieuwe normen. In dat kader beoogt het project de ontwikkeling van een laboratorium voor grensoverschrijdende experimenten en toeristische innovaties gebaseerd op drie werkpakketten en meerdere acties.

Ten eerste is er de mobilisatie en professionalisering van de toeristische actoren binnen een grensoverschrijdend laboratorium voor collectieve kennisvergaring. Ten tweede worden innovatieve toeristische producten gecreëerd die gericht zijn op beleving. Ten derde zal er grensoverschrijdende communicatie plaatsvinden over die nieuwe belevingen. De bedoeling is op de eerste plaats om de best mogelijke toeristische belevingen te bieden, met name op erfgoedsites die momenteel niet of nauwelijks toegankelijk zijn voor het brede publiek.

Daarnaast willen we de tevredenheid van de bezoekers verhogen op de toeristische en culturele sites in de grensoverschrijdende regio alsook het aantal toeristische bezoeken vergroten. Het project voorziet op grensoverschrijdend niveau in een leemte die aan beide zijden van de grens is vastgesteld op het vlak van toeristische innovatie, creatie van ervaringen, professionalisering van de toeristische operatoren en aansluiting van de toeristische actoren bij een regio.

Het project wil de expertise van de partners bundelen, een kritische massa bereiken die volstaat voor een betekenisvolle multiculturele testcase op de doelmarkten, een grensoverschrijdende dynamiek tot stand brengen via netwerking van de toeristische operatoren en hun transitie naar de belevingseconomie rond grensoverschrijdende thema’s.

Verwante projecten

InterregNEDVL_main

Grensloos Park De Groote Heide

  • INTERREG Vlaanderen-Nederland
  • erfgoed, toerisme
Meer lezen
main_interreg_FWVL

MEDIACONNECT

  • INTERREG Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen
  • creatieve industrieën
Meer lezen
PROFIT

PROFIT

  • INTERREG 2 Zeeën
  • kmo ondersteuning, ondernemerschap, toerisme
Meer lezen
CUPIDO

CUPIDO

  • INTERREG Noordzee
  • creatieve industrieën, erfgoed, kmo ondersteuning, ondernemerschap, starters
Meer lezen

Financiële info

Totale projectkost: € 4.300.709

Projectleider

IDETA (Wallonië)

Partners

Provincie West-Vlaanderen, Westtoer

Periode

01-07-2024 tot 30-06-2028

Thema

creatieve industrieën, erfgoed, toerisme

Prioriteit

Versterken van duurzaam toerisme en vrijetijdsbesteding

Informatie aanvragen

U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.

Contact

Deze website gebruikt cookies en scripts om je surfervaring zo veel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Noodzakelijke cookies (zijn nodig voor de correcte werking van de website)


Enkel geselecteerde cookies accepteren | Wissen