Om te blijven voldoen aan de onderzoeks- en innovatie gedreven vragen m.b.t. drones uit diverse sectoren, zoals industrie, maar ook kennisinstellingen en overheden, moeten baanbrekende applicaties kunnen getest, gedemonstreerd, ingezet en opgeschaald worden. Dronetransport (cargo/personen) is daarbij één van de belangrijkste en meest voor de hand liggende toepassingen door het aanreiken van een groter logistiek potentieel, een toegenomen kostenefficiëntie, milieuvriendelijkheid en inzetbaarheid voor risicovolle taken. Anderzijds is automatisering van bepaalde processen (o.a. inspectie, bewaking, detectie, telling, gerichte behandeling met actieve sproeistoffen, etc.) door middel van (autonome) drones een duurzame oplossing voor de structurele tekorten aan logistiek personeel op de arbeidsmarkt.
Om dergelijke innovaties mogelijk te maken wordt binnen het project ingezet op drie grote pijlers: (i) het bestuderen en faciliteren van logistieke luchtbruggen voor onbemand luchtverkeer, , (ii) het opstellen van de nodige pre- en compliance protocollen voor luchtdrones geruggesteund door bijhorende test- en onderzoeksinfrastructuur om een veilige inzetbaarheid in offshore condities te waarborgen en (iii) het verder uitbouwen van de ‘Drone Port West-Vlaanderen’ dronecommunitywerking rond onbemande lucht-, water- en landsystemen.
Voor de plaats waar dergelijke vliegende platformen opstijgen en landen wordt doorgaans de term “vertiport” gebruikt, vandaar ook de naam van dit project. De grote meerwaarde van dit project is het uitwerken van een functionele luchtbrug (inclusief workflow en testvluchten) vanuit Oostende naar een windmolenpark, zodoende een infrastructuurinspectie op zee door een onbemand luchtvaartuig kan uitgevoerd worden, maar evengoed goederentransport van en naar de windmolenparken gefaciliteerd kan worden met drones in plaats van via vaartuigen (zoals nu het geval is), alsook het verkennen van mogelijke bijkomende luchtbruggen in West-Vlaanderen die een gelijkaardig economisch en ecologisch voordeel bieden ten opzichte van klassieke vormen van transport. Om deze luchtbruggen bovendien ‘future proof’ te ontwikkelen worden de twee regionale luchthavens van Oostende en Wevelgem hierbij betrokken. De eigenlijke testvluchten binnen dit project worden vanuit Oostende opgezet. Met oog op verder uitrol en opschaling wordt een theoretisch model uitgewerkt voor Wevelgem. De regionale luchthavens laten immers toe ook grotere types drones te ontvangen.
De focus wordt binnen het project gelegd op zaken die nodig zijn voor het opzetten van een operationele luchtbrug: drones verder en langer laten vliegen (is waterstof een valabele energiebron voor drones?), drones in alle weersomstandigheden laten opereren (wat werkt bij regen en wind) en hoe kan dit alles op een reglementaire, veilige en efficiënte manier?
Het partnerschap, geselecteerd op bijzondere expertise binnen thema, bestaat uit POM West-Vlaanderen (coördinatie en communitywerking), VIVES (compliance testing, U-space en waterstof), KU Leuven (pre-compliance, energieconversie en waterstof), HOWEST (cybersecurity) en UGent (hyperspectraalanalyse).
Hogeschool West-Vlaanderen HOWEST – Hoofdzetel Algemene Diensten, Katholieke Hogeschool Vives Noord - Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende, Katholieke Universiteit te Leuven - KU Leuven - Campus Brugge - Wetenschap & Technologie (KHBO), Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij West-Vlaanderen, Universiteit Gent
01-01-2024 tot 31-12-2026
innovatie, mobiliteit, transport & logistiek, vaartuigen
Onderzoek en Innovatie
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact