Met wij.leveren 2.0 wordt verder gebouwd op het VLAIO CoT 2019 project Wij.Leveren dat ook op de huidige CoT+ lijst is opgenomen. In dit project werd een leverings- of distributieplatform gerealiseerd voor pakketverzendingen van lokale handelaars dat het mogelijk maakt om een gezamenlijke, duurzame en betrouwbare levering bij de eindklanten te kunnen garanderen. Focus ligt op connectiviteit, proces en data harmonisatie en bundeling van goederenstromen.
Het is de bedoeling om het bestaande wij.leveren dat opgezet is in de regio Leuven op te schalen door het verder uit te diepen én instapklaar te maken voor andere lokale besturen en dit door:
Op die manier wordt wij.leveren een overdraagbaar concept dat ook in andere steden en regio’s ingezet kan worden om handelaars te ontzorgen en om bij te dragen aan de verduurzaming van de lokale logistiek.
Stad Mechelen is bereid gevonden om deel te nemen aan dit project als actieve mee-trekkende partner. Deze stad heeft op vlak van stadsdistributie al heel wat initiatieven genomen en is ervan overtuigd dat via dit wij.leveren project een integratie en opschaling mogelijk is. In het bijzonder wordt vanuit Mechelen ingezoomd op de rol van pakketautomaten in het logistieke proces ten behoeve van (lokale) e-commerce. Deze automaten fungeren als logistieke ontkoppelpunten op het openbaar domein en kunnen zowel als pick up als drop off (PUDO) punt dienst doen.
Er zijn verschillende aanbieders van deze pakketautomaten op de markt. Ook bpost, de Belgische marktleider in pakjeslevering, heeft de ambitie om in steden een fijnmazig netwerk van automaten te installeren op het openbaar domein. Zulke netwerken zijn er al in Mechelen, Leuven, Brugge en Kortrijk. Voor lokale overheden zijn zulke systemen in de publieke ruimte liefst zo open mogelijk (open access), zodat alle handelaars én pakjeskoeriers er gebruik kunnen van maken en er zo een maximale consolidatie en verduurzaming wordt gerealiseerd. Het voorbereiden van een succelvolle integratie van neutrale pakketautomaten als pick up en drop off punten in de wij.leveren-dienstverlening wordt een belangrijke projectdoelstelling.
In dit opschaalproject is het de bedoeling om, verder bouwend op de conclusies die reeds te trekken vallen uit voorgaande (deel-)onderzoeken en verzamelde data, te zien hoe de pakketdistributie via het wij.leveren platform en optimaal gebruik makende van de pakketautomaten zo efficiënt mogelijk kan gebeuren met zo weinig mogelijk impact op mobiliteit en omgeving, een win voor alle partijen.
Ook stad Diest participeert in dit opschaalproject wij.leveren 2.0; ze co-financieren het project en zijn vertegenwoordigd in het projectkernteam.
Naast Leuven, Mechelen en Diest hebben steden zoals Kortrijk, Gent en Turnhout te kennen gegeven interesse te hebben in dit project. Deze lokale overheden zullen participeren binnen de klankbordgroep die een essentiële rol zal spelen in de terugkoppeling op, en de disseminatie naar andere Vlaamse steden van, de projectresultaten en uitgewerkte oplossingen.
Stad Diest - Lokale economie, Stad Leuven - Stadskantoor, Stad Mechelen - Stadhuis - Algemene diensten
01-01-2024 tot 31-12-2025
digitalisering, ICT, lokale overheden, smart cities, transport & logistiek
Digitalisering
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact