WRC wil historische steden weerbaarder maken tegen hevige regenval. Historische steden zijn dichtbebouwd, de oppervlaktes zijn grotendeels verhard, sommige openbare ruimtes geniieten bescherming als historisch erfgoed en er is (vaak) geen ruimte voor ondergrondse waterbuffering. Dat maakt het extra moeilijk om te interveniëren in historische steden is vaak niet evident, omdat die
WRC gaat niettemin de dubbele uitdaging aan met een reeks duurzame fysieke/zichtbare interventies en uitgekiende maatregelen regenwater beter op te vangen en af te voeren die tegelijk ook de kwaliteit van de ruimte, biodiversiteit, waterkwaliteit, het welbevinden van inwoners... vergroten. Het ontwikkelt verder een WRC gids en zet een collaboratief netwerk op tussen publieke (lokale overheden) en private belanghebbenden (inwoners, KMO's, NGO's) om blijvend innovatieve maatregelen te stimuleren.
In Vlaanderen zijn verschillende pilootsites in Mechelen (heropenen en optimaliseren Binnendijle als buffer en afwatering voor regenwater, locatie voor meer natuur en rustpunten in de binnenstad...) en Brugge (aanpassingen aan de Reien en Koning Albert-I park, gerichte aanplantingen van bomen doorheen de stad...) betrokken.
Plymouth City Council (Verenigd Koninkrijk)
De Vlaamse Waterweg, Katholieke Hogeschool VIVES Noord, Stad Brugge, Katholieke Hogeschool Vives Zuid, Stad Mechelen
25-11-2016 tot 31-03-2020
klimaatverandering, stedelijke ontwikkeling, waterbeheer, waterkwantiteit
Bevorderen van klimaatadaptatie, risicopreventie en -beheer
U kan meer informatie over dit project aanvragen door het contactformulier in te vullen.
Contact